ساختار انتخاب:
C#سه نوع ساختار انتخاب را فراهم می کند:
If ، if/else وswitch.
همچنین C# چهار ساختار تکرار را نیز فراهم می کند.(foreach,for,do/while,while).که هر یک از ساختار های انتخاب و تکرار فوق در جای مناسب مورد بررسی خواهند گرفت.
هر یک از کلمات foreach,for,do,while,while, if,else وswitch کلمات کلیدی در C# هستند.
در زیر تعدادی از کلمات کلیدی در C# لیست شده اند:
C# keywords |
||||
break |
bool |
base |
as |
Abstract |
Checked |
char |
catch |
case |
byte |
default |
decimal |
continue |
const |
class |
enum |
else |
double |
do |
delegate |
finally |
false |
extern |
explicit |
event |
goto |
foreach |
for |
float |
fixed |
Interface |
Int |
In |
Implicit |
If |
Namespace |
Long |
Lock |
Is |
internal |
out |
Operator |
Object |
Null |
New |
Public |
Protected |
Private |
Params |
Override |
Sealed |
Sbyte |
Return |
Ref |
Readonly |
String |
Static |
Stackalloc |
Sizeof |
Short |
True |
Throw |
This |
Switch |
Struct |
unchecked |
Ulong |
Unit |
Typeof |
Try |
void |
Virtual |
Using |
Ushort |
Unsafe |
|
While |
Volatile |
C# تنها هشت ساختار کنترل دارد(ترتیب،سه نوع انتخاب و چهار نوع تکرار). هر برنامه در صورت لزوم با ترکیب تعدادی از هر یک از این ساختار های کنترلی تشکیل می شود.
ساختار انتخاب if:
ساختارif یک ساختار تک ورودی/تک خروجی است.
ساختار تصمیم گیری If درC# به صورت زیر می باشد:
if(شرط)
}
بدنه
{
ساختار if عملی را انجام می دهد که تنها در هنگام درست بودن شرط صورت می گیرد.در غیر این صورت،
از عمل صرف نظر می شود.
ساختار if/else :
if(شرط)
}
بدنه
{
Else
{
بدنه
}
توجه داشته باشید که بدنه عبارت If و else هر دو دندانه دار است.ساختار های if/else تو در تو می توانند برای چندین حالت با قرار دادن ساختارهای if/else در داخل ساختار های if/else دیگر آزمایش شوند.
نکته تست و اشکال زدایی: خواننده می تواند از ویژوال استودیو برای دندانه ای کردن صحیح کد استفاده کند. به منظور بررسی حالت دندانه ای ،خواننده باید کد مربوطه را متمایز کرده و ctrl+k و بلافاصله ctrl+f را فشار دهید.
کد زیر را در نظر بگیرید:
;(«Console.WriteLine(studentgrade>=60?»passed»:»failed
عملگر شرطی(?: ) به ساختار if/else وابسته است.?: تنها عملگر سه تایی C# است که سه عملوند می گیرد.عملوند ها و ?: یک عبارت شرطی تشکیل می دهند.اولین عملوند یک شرط است.و دومین عملوند ، مقداری برای عبارت شرطی است، چنانچه شرط با true ارزیابی شود و اگر شرط با false ارزیابی شود،سومین عملوند برای عبارت شرطی است.
در کد بالا چنانچه studentgrade>=60 درست باشد، رشته «passed» را و در صورت نادرست بودن آن ، رشته ««failed ارزیابی می شود.
توجه:قرار دادن نقطه ویرگول بعد از شرطی در ساختار if منجر به یک خطای منطقی در ساختار های تک انتخابی و خطای دستوری در ساختار های if دو انتخابی می شود(اگر بخش if حاوی یک عبارت بدنه غیر تهی باشد).
ساختار تکرار while:
ساختار while به برنامه نویس اجازه می دهد تا عملی را مشخص کند که در صورت درست باقی ماندن یک شرط تکرار می شود.
توجه:در صورتی که در بدنه یک ساختار while عملی را فراهم نکرده باشید، شرط نادرست شده و یک خطای منطقی به وجود می آید.طبیعتاً چنین ساختار تکراری هرگز خاتمه نخواهد یافت و این خطا «حلقه بی نهایت» نامیده می شود.
توجه: اگر کلمه کلیدی while با یک حرف بزرگW شروع شود، یک خطای دستوری رخ می دهد.همه کلمات کلیدی C# تنها از حروف کوچک تشکیل می شوند.
نکته تست و اشکال زدایی: ویژوال استودیو.net کلمات کلیدی را به طور مناسب رنگی نمی کند.مگر اینکه کلمه کلیدی هجی شود و حالت حروف آن صحیح باشد.
ساختار while به صورت زیر می باشد:
While(شرط)
{
بدنه
}
منتظر قسمت های بعدی باشید.
پيري مانع از عشق نيست. اما عشق تا حدي مانع از پيريست
ذکر مطلب با ذکر منبع بلا مانع است.
بیان دیدگاه