Negarsoft’s

ژوئیه 13, 2008

برنامه نویسی به زبان c# قسمت ششم

Filed under: آموزش برنامه نویسی به زبان C# — negarsoft @ 8:41 ق.ظ.
مقدمه ای بر IDE ویژوال استودیو.NET

 

ویژوال استودیو .NET  محیط برنامه نویسی مجتمع (IDE) مایکروسافت برای ایجاد، مستند سازی، اجرا، اشکال زدایی برنامه های نوشته شده در زبانهای برنامه نویسی.NET  است.ویژوال استودیو.NET تبزار های ویرایش را برای دستکاری انواع مختلف فایل ارائه می دهد.

هنگامی که ویژوال استودیو .NETرا برای اولین بار اجرا می کنید،start page نمایش داده می شود.این صفحه حاوی پیوند های مفیدی است که در سمت چپ آن ظاهر می شوند.کاربران می توانند نام بخشی را (از قبیل get started) کلیک کنند تا محتوای ان را مرور کنند.

بخش get started حاوی پیوند هایی به آخرین پروژه های باز شده است.آخرین پروژه های باز شده در این لیست ظاهر می شوند، همچنین تاریخ آخرین اصلاح انها نیز در این لیست نمایش داده می شود.کاربر به روش دیگر می تواند از منوی file به recent project برود. اولین باری که ویژوال استودیو بار می شود،این بخش خالی خواهد بود.دو دکمه در این صفحه وجود دارند: open project و new project.

بخش what’s new ویژگی های جدید و به روز رسانی ها را برای  ویژوال استودیو .NETنمایش می دهد که شامل download هایی برای نمونه های کد و ابزار های جدید برنامه نویسی است.

بخش online community  شامل روش هایی برای ارتباط با سایر برنامه نویسان است.بخش headlines روشی برای مرور اخبار، مقالات و راهنماها را فراهم کرده است.از بخش search online برای مرور کتابخانه  MSDN online استفاده می شود.سایت MSDN حاوی مقالات متنوع ،download ها و راهنمای های آموزشی برای فناوری های مختلف است.صفحه XML web services اطلاعاتی در مورد سرویس های وب به برنامه نویسان می دهد که قطعات نرم افزاری قابل استفاده مجدد موجود در اینترنت هستند.web hosting اطلاعاتی را برای برنامه نویسان فراهم می کند که دوست دارندتا نرم افزار های خود را به صورت online برای استفاده عموم ارسال کنند. صفحه my profile به کاربران اجازه می دهد تا ویژوال استودیو .NET را اختصاصی کنند.برای ایجاد برنامه  c# دکمه new project را در بخش get started  کلیک کنید. این عمل دیالوگ new project را نمایش می دهد.در فیلد name  نام پروزه را وارد کنید.و در قسمت location محل ذخیره برنامه را مشخص کنید. ویژوال استودیو .NETبه ما اجازه می دهد تا پروژه ها را به زبان های مختلف برنامه نویسی ایجاد کنیم.بنابراین پوشه visual C# project را انتخاب کنید.اگر می خواهید در محیط کنسول برنامه نویسی کنید، console application و اگر در محیط ویندوز windows application  را انتخاب کنید.فرض می کنیم که ویندوز را انتخاب کرده اید. سپس کلید ok را کلیک کنید.در نتیجه ظاهرIDE تغییر می کند.مستطیل خاکستری پنجره ای را برای برنامه ی ما نمایش می دهد.این مستطیل فرم نامیده می شود.فرم ها و کنترل ها رابط گرافیکی کاربر GUI برنامه هستند.آنها اجزای گرافیکی هستند که کاربر از طریق آنها با برنامه محاوره می کند.کاربران داده ها را با وارد کردن اطلاعات از صفحه کلید و با کلیک کردن دکمه های ماوس به برنامه وارد می کند.

بالای پنجره IDE ،windowsapplication1.microsoft visual c#.net [design]-form1.cs [design] را نمایش می دهد.این عنوان نامی برای پروژه (WindowsApplication)، زبان برنامه نویسی (Microsoft visual c#.net)، حالت IDE (حالت design)، فایل مشاهده شونده (form1.cs) و حالت مشاهده فایل (حالتdesign) را فراهم می کند.نام فایلForm1.cs پیش فرض برای برنامه های کاربردی ویندوز است.

نوار منو و نوار ابزار

دستورات برای مدیریت IDE  و برای برنامه نویسی، نگهداری و اجرای برنامه ها، در منوها می باشند.منوها حاوی گروه هایی از دستورات مرتبط می باشند که هنگام انتخاب ، باعث می شوند تا IDE اعمال مختلفی را انجام دهد.

منو

شرح

file

حاوی دستوراتی برای باز کردن، بستن، چاپ پروژه ها و غیره است.

Edit

حاوی دستوراتی از قبیل undo,find,paste,cut و غیره است.

View

حاوی دستوراتی برای نمایش نوار های ابزار و پنجره های IDE است.

Project

حاوی دستوراتی برای افزودن ویژگی از قبیل فرم ها به پروژه است.

build

حاوی دستوراتی برای کامپایل کردن برنامه است.

debug

حاوی دستوراتی برای اشکال زدایی و اجرای برنامه است.

data

حاوی دستوراتی برای محاوره با پایگاه های داده است.

Format

حاوی دستوراتی برای مرتب کردن کنترل های فرم است.

tools

حاوی دستوراتی برای گزینه ها و ابزار های اضافی IDE برای اختصاصی کردن محیط است.

Windows

حاوی دستوراتی برای مرتب کردن و نمایش پنجره هاست.

help

حاوی دستوراتی برای دریافت راهنماست.

 پنجره های ویژوال استودیو

ویژوال استودیو .NET پنجره هایی را برای بررسی فایل ها و اختصاصی کردن کنترل ها برای کاربران فراهم می کند.در این بخش، به پنجره هایی می پردازیم که برای نوشتن برنامه های C# ضروری هستند.

Solution explorer

Solution explorer تمام فایل های راه حل را فهرست می کند.هنگامی که ویژوال استودیو .NET برای اولین مرتبه بار می شود این صفحه خالی است.پس از ایجاد پروژه ای جدید یا بار شدن پروژه ای موجود، Solution explorer محتویات آن پروژه را نمایش می دهد.پروژه شروع راه حل پروژه ای است که هنگام اجرای راه حل اجرا می شود.این پروژه در Solution explorer به صورت پر رنگ ظاهر می شود.برای راه حل های تک پروژه ای ، پروژه شروع (برای مثال windowsApplication1) تنها پروژه است.فایل c# ، form1.cs است که حاوی کد برنامه می باشد.

جعبه ابزار

جعبه ابزار حاوی اجزای نرم افزاری است که می توانند برای اختصاصی کردن برنامه استفاده شوند.برنامه نویسان با استفاده از برنامه نویسی ویژوال می توانند بجای اینکه خودشان به کد نویسی بپردازند، کنترل ها را کشیده و در فرم قرار دهند.جعبه ابزار حاوی گروه هایی از اجزای مرتبط است (مثل data ,component windows و forms).جعبه ابزار در ابتدا ممکن است پنهان باشد و تنها نام پنجره در کنار IDE ننشان داده شود.انتقال اشاره گر ماوس روی نام یک پنجره باعث باز شدن آن می شود.انتقال اشاره گر ماوس به خارج از پنجره باعث ناپدید شدن آن می گردد ، این ویژگی auto hide گفته می شود.برای غیر فعال کردن auto hide روی آیکون  پین در گوشه سمت راست بالای پنجره کلیک کنید.برای فعال کردن  auto hide مجددا آیکون پین را کلیک کنید.

پنجره properties :

پنجره properties دستکاری خصوصیات یک فرم و یا کنترل را میسر می سازد. Properties اطلاعاتی از قبیل اندازه، رنگ و مکان  را درباره ی یک کنترل مشخص می کند.. هر کنترل دارای مجموعه مشخصات مختص به خود است.پایین پنجره properties شرحی از خصوصیات منتخب وجود دارد.ستون سمت چپ پنجره properties خصوصیات کنترل را نمایش می دهد.ستون سمت راست مقدار جاری انها را نمایش می دهد.آیکون ها در نوار ابزار خصوصیات را به صورت الفبایی(با کلیک کردن آیکونAlphabetic ) یا دسته ای ( با کلیک کردن آیکون categorized) مرتب می کنند.آیکون Event  به کنترل یا فرم اجازه می دهد تا به اعمال خاص کاربر پاسخ دهد.

پنجره properties برای برنامه نویسی ویژوال بسیار مهم است.کنترل ها معمولا پس از ایجاد از جعبه ابزار، اختصاصی می شوند.پنجره properties به برنامه نویسان اجازه می دهد تا کنترل ها را بدون نوشتن کد به صورت ویژوال اصلاح کنند.

استفاده از راهنما

ویژوال استودیو .NET  درارای یک مکانیزم راهنمای جامع است.منویHelp حاوی گزینه های مختلفی است .آیتم منوی contentsیک جدول طبقه بندی شده از محتویات را نمایش می دهد.آیتم منوی Index یک ایندکس الفبایی را نمایش می دهد که کاربر می تواند مرور کند.. ویژگی search به ما امکان  می دهد تا عناوین راهنمای خاصی را بر اساس چندین کلمه جست و جو بیابیم. راهنمای پویا لیستی از عناوین را براساس محتوای جاری  فراهم می کند.برای باز کردن راهنمای پویا ، دستورdynamic help را از منویhelp انتخاب کنید.

نکته: اگر زمانهای پاسخ ویژوال استودیو کند است، می توانید Dynamic Help را ببندید.

 ویژوال استودیو .NET علاوه بر راهنمای پویا، راهنمای حساس به زمینه را فراهم کرده است.که شبیه راهنمای پویا می باشد.بجز اینکه متن حساس به زمینه بلافاصله یک عنوان راهنمای مرتبط را می آورد و لیستی را ارائه نمی کند.برای استفاده از راهنمای حساس به زمینه ، آیتمی را انتخاب کرده و کلید f1 را فشار دهید.راهنما می تواند به صورت داخلی یا خارجی ظاهر شود.

دانا به کار خویش تکیه می کند و نادان به آرزوی خویش/ امیر المومنین ( ع)

 

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.